GOSS 04.04.2013 Tophane Seyir Soruları

ondersson

Denizci
Denizci
Bugün girdiğim seyir sınavından 95 aldım. Soruların tümü aşağıdadır. Bir tanesi yanlış (Transducer'den şüpheleniyorum).

Eski sorulardan geldi, 1 tane problem çıktı, şanslıydım. İnşallah herkese böyle kolay sorular çıkar.

1- Transducer nedir?

Elektriği sese çeviren.....

2- 21 ŞUBAT 1999 günü saat 03:00 ZT’da yüzer vaziyette draftı 12m olan bir gemi; harita
derinliği 10m olan PORF OF BRISTOL (AVONMOUTH) Limanında oturmuştur. Bu gemi saat kaçta
yüzmeye başlayacaktır? (Problem ekte verilen Admiralty Gel-Git Cetvelleri kullanılarak çözülecektir.)
a) 04:06 ZT
b) 04:47 ZT
c) 05:50 ZT
d) 05:00 ZT
e) 04:50 ZT

3- OTO-PİLOTDA NFU ÇALIŞMASINDA GERİ BESLEME HANGİ İŞLEVE SAHİPTİR?

a) Sancak ve iskele dümen makineleri hareketleri arasındaki farkı kompütere gönderir,
b) Pusuladaki pruva değeri ile emredilen rota değeri arasındaki farkı kompütere bildirir,
c) Devre dışıdır ve hiç bir işlev yapmaz,
d) Dümenin otomatik olarak çalışmasını sağlar,
e) Dümenin el ile çalışmasını sağlar.

4- Güneşin yarıçap değeri 16’.0 dır. Yapılan rasat sonunda Sextant asli yay kısmında okunan değer 31’.8,
artı yay kısmında okunan değer ise 32’.2 dir. IC geğeri nedir?
A) 0.4’ (+)
B) 0.1’ (+)
C) 0.2’ (+)
D) 0.1’ (-)
E) 0.2’ (-)

5- Gemideki Navtex aygıtının yaptığı otomatik bir işlev için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Yalnız deniz meteoroloji haberlerini alır ve kayıt eder.
B) Yalnız seyir (seyrüsefer) uyarılarını alır ve kayıt eder.
C) Seyir ve meteoroloji haberlerini alır ve kayıt eder.
D) Sinoptik harita verir.
E) Yalnız atış ve tatbikat sahalarını bildirir.

6-
char1090.gif


Şekil nedir diye sorulmuş.

Yasak bölge sahası şekli.

7-
husuflu-fener.gif


Resimdeki fener nedir demiş.

Occulting

8- Vertex noktası için aşağıdaki söylemlerden hangisi yanlıştır?
a) Kalkış ve varış rota açıları 90° den küçük ise vertex noktası aradadır.
b) Kalkış rota açısı 90° den büyük ise vertex noktası kalkış ve varış noktalarının dışında ve varış noktası tarafındadır.
c) Varış rota açısı 90° den büyük ise vertex noktası varış ve kalkış noktalarının dışında ve varış noktası tarafındadır.
d) Büyük daire yayına yakın kutuptan çizilen dik,büyük daire yayını vertex noktasından keser.
e) Vertex noktası enlemi yay üstündeki en büyük enlemdir.

9- Kalkış ve varış noktaları arasında 2° 33’ dlat olan bir seyirde gemi N ile W arasında bir yöne 200 mil seyretmişse geminin rotası nedir?
a) 310°
b) 320°
c) 330°
d) 332°
e) 340°

10- GHA& değeri 242° ve SHA* değeri 103° ise, GHA* değeri nedir?
a) 139°
b) 214°
c) 270°
d) 345° GHA*=GHA&+SHA*
e) 225°

11- 250° rotasına 15 knotla seyreden bir gemi zabiti rüzgarın nispi yönünü sancak 30° ve hızının
da 40 mil/saat olarak tespit ediyor. Rüzgarın hakiki yön ve hızını ekteki plotlama levhasını kullanarak
bulunuz.
a) 10° - 38 mil/saat
b) 41° - 48 mil/saat
c) 205° -22 mil/saat
d) 296° -28 mil/saat
e) 359° -28 mil/saat

12- Seyir halinde bulunan bir geminin boyu 300 feet pruvadan bırakılan yüzer bir cismin 10
saniye sonra pupadan geçtiği saptanmıştır. Geminin sürati nedir?
a) 16,5 Knots
b) 18.2 Knots
c) 17,7 Knots
d) 15.6 Knots
e) 17,0 Knots

13- VDR ile ilgili aĢağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?
a) Kayıt bilgileri kesinlikle değistirilemiyecek yapıdadır
b) Son kayıt ünitesi su geçirmez kapsül içindedir
c) SOLAS'a göre 3000 grt ve üzeri gemilerde bulunması zorunludur
d) Geçici hafıza kaydı en az 6 saat kayıt özelliğindedir
e) Sertleştirilmiş saklama birimi verileri en az 2 yıl koruyabilmelidir

14- Sistem A ile markalanan bir bölge ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
a) Yalnız Lateral sistem kullanılmıştır.
b) Yalnız Kardinal sistem kullanılmıştır.
c) Kardinal ve Lateral sistemin bileşimi kullanılarak yeşil renk ile kanalın iskele tarafı markalanmıştır.
d) Kardinal ve Lateral sistemin bileşimi kullanılarak kırmızı renk ile kanalın iskele tarafı markalanmıştır.
e) Lateral sistemde kırmızı rengin kanalınsancak tarafını markalaması kabul edilmiştir.

15- Hc = 38° 15' ve Ho 38° 48' ise intersept nedir?
a) a= 12 mil uzak
b) a= 12 mil yakın
c) a= 33 mil yakın
d) a= 33 mil uzak
e) a= 20 mil uzak

16- Tam pruvada 1800 da 10 milde bir hedef gördük, 1812 de hedef kerterizi değişmeden 8
mil mesafe ise hedefin hızı nedir?

Hareketsizdir.

17- Bir ARPA cihazi en az aĢagidakilerden hangisini göstermelidir?
a) Bir sonraki dönüs noktasina olan mesafe
b) Bir sonraki dönüs için gerekli rota açisi
c) Geminin hız bilgisi
d) Gemi su alti derinligi
e) Geminin boyu

18- Fenerlerin frekansları hangi kaynaktan bulunur?
a) Haritalardan
b) Portolonlardan
c) Fenerler ve sis işaretleri kitaplarından
c) Kılavuz kitaplarından
d) Kılavuz haritalarından

19- Gemimiz 179E noktasında iken tarih 30 ocak 2013 , saat 22:15 tur. Gemimiz 5 saat seyir yapınca ulaştığı koordinatlar 178 45W dir , gemimizin ulaştığı yerdeki gün ve saat hangisidir ?

30 Ocak saat 0315

20- Hatası 3° W olan bir cayro pusula ile 050° cayro rotasına giden bir geminin radarında pruva
çizgisi 2° iskelede çıkmaktadır. Vardiya Zabiti bir A cismini radarla SANCAK 35° de kerteriz ediyor.
Bu cismin hakiki kerterizi kaç derecedir?
a) 016°
b) 080°
c) 082°
d) 084°
e) 090°
 
Sınav yerinin önemli midir acaba bilmiyorum ama Tophanede girdiğim sınavlarda sorular hep eski sorulardı, Kocaeli'de ortalama 4 er yeni soru çıktı.
 
Şimdi dikkatimi çekti de yanlış cevabınız 19. soru. 1 şubat 2013 0315 olacak cevap

Bana sorulan soruda East boylamından West boylamına gidiliyordu. Sınavdan çıkınca telefonuma not almıştım soruları. Şimdi senin yazını görünce soruyu düzelttim.

bu sınaw hangi yeterlilik için acba

Sınav Uzakyol Kaptan sınavıydı. Tophane'de (GASM Merkez) sınava girmek istiyorsan günün değişik saatlerinde randevu takip etmen lazım. Şimdilik ileri tarihli bir randevu alabilirsin, veya Kocaeli'den alabilirsin. Gasm Merkez'de birisi randevusunu iptal ederse açılan kontenjanı doldurabilirsin. Ben tüm sınavları Çanakkale'de almıştım, sonra 3 sınava Kocaeli'de girdim, son 3 tanesine de Tophane'de.
 
istanbul gasım merkezi tophanedemi ben ileri trihe aldımda rndevu istnbul gasm merkeznden,adresnde tuphane dye geçmiyo o yüzden sormştum uzk.vardya zbtlği için grcem bende ilgnzden dolayı teşkkr edrm

sınaw,, yerlere göre farklılık gösterrmi sorular daha eski yada yeni sorular gelme açısından =)
 
Soruların sınav yerine göre farketme gibi bir durum söz konusu değil. Sistem çevrim içi. Bütün sorular aynı veri tabanına kayıtlı sorulardan geliyor..
 
3- OTO-PİLOTDA NFU ÇALIŞMASINDA GERİ BESLEME HANGİ İŞLEVE SAHİPTİR? cevap B değil mi?

Geri besleme (feed back Unit) sadece Follow Up konumunda aktiftir. N.F.U. konumunda devre dışıdır.
Doğru cevap C şıkkıdır.

AUTOPILOT DÜMEN MOTORUNA NASIL KUMANDA EDER ?
GİDİLECEK ROTA ile GİDİLEN ROTA arasındaki fark, otopilotun Komuta birimi içerisinde hesaplanır. Otopilot, Gidilecek Rota bilgisini, ilgili ayar düğmesine verilen rotadan anlar. Gidilen Rora bilgisini de, kendisine bağlı olan Gyro veya Manyetik pusuladan alır. Bulunan fark değerine, geminin hızı,boyu, mevcut deniş ve hava durumu, geminin yük durumu,.,, gibi verilen bileri de hesaba katarak bir DÜZELTME FARKI SİNYALİ üretir ve bunu DC { Doğru Akım ) sinyali şeklinde Dümen motorunun Ana Komuta Birimine iletir. Dümen motorunun komuta birimine iletilen sinyalin sekline göre ( yani + veya - oluşuna göre), sancak veya iskele selenoidlerden hangisine sinyali iletmesi gerektiğine karar verir ve 220 Volt AC ya da 110 Volt DC sinyali şeklinde HİDROLİK GÜÇ ÜNİTESİ (HPU: Hydrolic Power Unit )' ne iletir. HPU İçine gelen sinyal, hangi selenoide gelmiş ise o selenoid açılır ve HPU içindeki yüksek basınçlı yağ, açılan selenoid' ten HİDROLİK SİLİNDİR (Hydrolic Rum)' e dolarak, HİDROLİK PİSTON (Hydrolic Actuator)' a itrne kuvveri uygular. Hidrolik Pistonun hareketi mekanik kollar vasıtasıyla DÜMEN YELPAZESİ' ne iletilerek dümenin istenilen tarafa basılması sağlanır.
AUTOPILOT DÜMENİN KUMANDA ETTİĞİ AÇIYA GELİP GELMEDİĞİNİ NASTL ANLAR ?
Dümene hidrolik pistonun hareketini ileten mekanik kollara bir GERİ BESLEME DEVRESİ (FEEDBACK UNİT ) bağlıdır . Bu devre, dümenden algıladığı her hareketi AKIM ve VOLTAJ üreticisi vasıtasıyla ELEKTRİK SİNYALLERİ'ne dönüştürerek otopilota iletir ve bu sayede Otopilot Dümenin, komuta etliği açıya gelip gelmediğini anlar. Bu tip devrelere de. (Yani, Otopilot komuta binimi-beyin-dümen motoru-geri besleme devresi'nden oluşan devrelere) İZLEMELİ DEVRE (FU : FQLLOW UP) adı verilir, FU devresindeki Geri Besleme Ünitesi devre dışı bırakıldığı zaman, bu tip devrelere de İZLEMESİZ DEVRE (NFU : NON-FOLLOW UP) adı verilir.
DÜMEN OTOPİLOTUN KUMANDA ETTİĞİ AÇIYA GELMEMİŞ İSE OTOPİLOT NE YAPAR ?
Otopilot yeniden Gidilen Rota ile Gidilecek Rota arasında diğer faktörleri de hesaba kalarak yeni bir fark sinyali ürenr ve tüm işlemler baştan tekrarlanır.

Alıntıdır: http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=39339.0#ixzz2PwUaC8XQ"

Autopilot System Descriptions
Autopilot System

An autopilot controls the steering gear of a vessel to keep it on course. There are two types of control methods. One is called single-loop control and uses torque motors or the like, and the other is called two-loop control which uses solenoid valves or servo-cylinders as actuators. The actuator selection depends on what type of steering gear is used.

Configuration of Autopilot System

The autopilot system is configured with the following basic components.
1) Control Stand
Control stand consists of the following units, which are also adequate to the panel-mount.
- Auto unit
- Annunciator unit
- Hand steering unit
- Switch units
2) Control Power Supply Box
3) "μ"Transmitters
4) Actuators (Supplied and handled by the steering gear manufacturer)

System Configuration

ydkmr-ma-pt500-336x550-en.gif


Control Methods

Autopilot control methods are categorized as follow up (FU) control and the non-follow-up (NFU) control.
ydkmr-ma-pt500-181x276-en.gif

- Follow up (FU) control
This is servo control which drives the rudder until the command angle of the autopilot is equals to the feedback angle from the steering gear. FU control is divided into automatic steering (AUTO) mode, manual steering (HAND) mode, remote control (RC) mode, and NAVI mode, which is especially provided for track control. These modes can be selected with the MODE switch.

- Non-follow-up (NFU) control
This is open loop control and it is occasionally used in emergencies. It directly drives the actuators of the steering gear. This control is well known as emergency steering and selectable when SYSTEM switch is in the NFU position.

Steering Modes

- NAVI mode (FU Steering)
This mode enables track control. Interface with INS equipment such as ECDIS is required.

- AUTO mode (FU Steering)
This mode automatically keeps the ship's heading to a preset course. A heading reference signal from a gyrocompass is required.

- HAND mode (FU Steering)
This mode manually controls ship's heading from the steering wheel on the front of control stand. Number of potentiometers mechanized in the steering wheel can be provided in coincidence with the number of steering control chains.

- RC mode (FU Steering)
This mode manually controls the ship's heading, and the control can be done away from the control stand. A dial remote controller or the like is required.

- NFU steering
This mode directly drives the actuators of the steering gear. The rudder is driven when the lever switch is moved to port or starboard, and stops moving when the lever switch is in neutral.

Explanation of Units

ydkmr-ma-pt500-441x550-en.jpg


PB343 Auto-steering Unit (Adaptive auto unit)
PB344 Auto-steering Unit (PID auto unit)
These units are used in AUTO mode. The AUTO mode contains following controls:
- Adaptive control (PB343), and
- PID control (PB344).
Each of the above models are customized to suite each vessel's specifications.

PB345 Auto-steering Unit (PID auto unit : Optional)
This unit is the same as PB344 but is designed for longitudinal mounting.

PB335 Hand-steering Unit
This unit uses hand steering in HAND mode. Steering angle and direction indicators are positioned alongside the wheel.

PT161 Dial Steering Unit (Optional)
The unit is remote controller used in RC mode.

MKR051 Steering Repeater Compass
This unit is a ship's heading repeater for use by the helmsman, and dimming control is available. This unit is suitable for panel-mounting or wall-mounting.

PH614 Annunciator Unit
This unit displays the operating status of the autopilot and issues visible and audible alarms when a failure occurs. Repertoire of display is provided by accordance with the specification requirements of the autopilot.

PH718 Switch Unit (SYSTEM switch)
This unit consists of two switches arranged on a single panel. The first switch selects follow up control chains (FU1 or FU2) or non-follow-up (NFU) control chains to be used, and the second switch is on the non-follow-up (NFU) lever. The NFU lever is functional when NFU control is selected.

RH720 Switch Unit (MODE switch)
This unit is the steering mode selector. This unit is provided in accordance with the specifications of the autopilot.

PH721 Switch Unit
The unit is used when two auto-steering units are employed. There are two types of switches as follows depending on the system.
- ADAP/PID switch
- PID1/PID2 switch

Alıntıdır: http://www.yokogawa.com/ydk/mr/marine/pilot/system/ydkmr-ma-infpt-en.htm"
 
Sorular Uzakyol Kaptan sınavında çıkan sorulardır. Ancak sınava girerken sadece yeterliliğe göre çalışmak bence yetmez, tüm yeterliliklerin seyir sorularına çalışmak gerekir. seyir sınavında hukuktan, vardiyadan, sözleşmelerden sorularının geldiği de oluyor.
 
19.soru ile ilgili.. doğru cevap ne olacak..
tarih değişme çizgisi doğuya doğru geçildiğinde gün 1 gün geri gelir, ve 5 saat eklersek 30 ocak 03:15 olmalı. cevap nasıl 1 şubat olabilir.. ileri doğru saysak bile 31 ocağa ne oldu ???
 
transducer

Transducerler; ölçülen bir elektriksel parametrenin değişim eğrisini düşük elektriksel sinyallerin değişimi olarak simüle eden, ya da diğer bir değişle, ölçmüş oldukları elektriksel sinyalleri diğer ölçüm cihazlarının (PLC, pano göstergeleri vb...) algılayabileceği düşük elektriksel sinyallere çeviren yardımcı ekipmanlardır.
 
Geri
Üst